Grading

Preparation

Grading Preparation KLM Flight Academy / EPST

KLM Flight Academy heeft de selectieprocedure gewijzigd.
Hierop heeft IST FlightTraining zijn voorbereiding op het sensomotorisch onderzoek (deel in fase 1 en 2) aangepast. Eén van de onderdelen is zoals bij het AMC een driehoek symbooltje door middel van joystick en pedalen rechtop en in zijn positie houden.

Bij de selectie van de KLM Flight Academy bij het AMC wordt er o.a. gekeken of je van nature voldoende vliegaanleg hebt. Dit is belangrijk om straks tijdens de praktijk opleiding voldoende progress te blijven maken. De praktijk opleiding gebeurt volgens een zogenaamde syllabus wat een strak schema geeft wat in de praktijk gedaan moet worden en hier is geen ruimte voor vertraging door slecht presteren. Je wil immers graag bij de KLM aangenomen worden.

Mocht je ervaring hebben met bijvoorbeeld zweefvliegen maar weet je niet hoe je een test ‘op apparaten’ kan aantonen dat je van nature over voldoende vliegaanleg beschikt, dan is deze voorbereiding aan te raden.

IST Flight Training bied je de mogelijkheid om jezelf voor de test goed voor te bereiden. Wij hebben 25 jaar ervaring in deze trainingen en gebruiken hierbij meestal flight simulatoren, van basic tot advanced.

We bieden een speciaal pakket aan voor €195

Tunnel in the Sky, trainen van geheugen, concentratie, oog-hand-voetcoördinatie, multi-tasken, ruimtelijk inzicht, planning, workload handling, wis- en natuurkundige vraagstukken.

Wat wij bij IST FlightTraining doen is je natuurlijke vliegaanleg op voorhand een beetje boosten.

Bij IST krijg je niet één op één wat je bij het AMC voorgeschoteld krijgt, maar het heeft wel erg veel raakvlakken en overeenkomst, en is gezien de reacties die wij van de kandidaten krijgen meer dan voldoende om je goed voor te bereiden.

Al zouden wij de mogelijkheid hebben je één op één voor te bereiden zouden we dat niet doen, in de periode dat de selectie op de Frasca FlightSimulator gebeurde, wisten wij precies wat de KLS deed, maar wij deden het net even anders om te voorkomen dat je je teveel op de te vliegen patronen zou focussen ipv op de vliegkunsten/kwaliteiten, en wij zo gezegd “de aap de truc” zouden leren.

Bij het AMC kijken ze in opdracht van de KLM Flight Academy (KLMFA) of je geschikt bent voor de functie van vlieger bij de KLM. Er worden bij het AMC eigenschappen, kennis en vaardigheden van je getest waar jij waarschijnlijk wel over beschikt, maar waar jij in het normale leven tot nu toe waarschijnlijk niet of nauwelijks aanspraak op hebt gemaakt, dus het is verstandig om deze van tevoren te trainen. Er wordt onder andere gekeken of je aan het persoonlijkheids profiel voldoet, of je opleidbaar bent, voldoende oog hand voet coördinatie hebt, kan multitasken, tevens geduld en concentratie hebt, geen dyslexie of dyscalculie en of je beschikt over voldoende natuurlijke vliegaanleg en meer.

Het AMC doet dit door middel van computer programma’s waar jij mee aan de gang gaat.

Voorheen deed de KLMFA het assessment deels zelf in Eelde op een Frasca FlightSimulator, het zg GVSS. IST heeft destijds voor deze fase vele honderden kandidaten voorbereid.

De voorbereiding bij ons gebeurd eerst om je op te warmen en wakker te maken in een simulator waar je een zogenaamde Tunnel In The Sky gaat vliegen en tegelijk met het maken van rekensommen op zelf in te stellen niveaus, dit is een pittige job en je wordt er een hele handige “jongen” van.

Daarna dmv eigen ontwikkelde programmatuur sensomotorische oefeningen achter een computer met pedalen en joystick en nog vele tientallen inzicht, rekenkundige, organisatorische, planningmatige, getalsmatige, (kleuren, hoge lage tonen herkennen en op reageren) en behendigheidsoefeningen. Zie de screenshots boven.
Alle assessment delen die uitleg nodig hebben worden door een IST instructeur uit gelegd en doe je tijdens de uitleg een keer.
De keuze hoelang je ergens mee bezig wilt zijn is aan je zelf, je mag je net zolang met bepaalde oefeningen bezig houden als je zelf wil, er wordt, net als bij het AMC zelfstandigheid van je verwacht, in het geval dat je vragen hebt zijn wij er natuurlijk om die te beantwoorden.

De aanvang is meestal om 10:00 en rond 15:00 verwachten we dat je er voldoende mee geoefend hebt.

Tunnel In The Sky

Bij de selectie van de verschillende vliegscholen wordt er o.a. gekeken of je van nature vliegaanleg hebt.

Dat weet je waarschijnlijk niet van jezelf en wil wel graag bij de vliegschool aan genomen worden. Ook al doe je aan zweefvliegen, weet je niet hoe je een test ‘op apparaten’ kan aan tonen dat je van nature vliegaanleg hebt.

In een simulator of achter een computer zijn de zaken allemaal anders dan je je misschien kan voorstellen. Dit kan je, ondanks dat je je van te voren wel moet inlezen, niet uit een boekje of op internet leren.

Grading voorbereiding o.a. EPST en Transavia

Tijdens een grading wordt je vliegaanleg getoetst. Een grading wordt gedaan om je als kandidaat te selecteren voor de aanname bij een vliegopleiding of een vliegmaatschappij. De grading wordt bijna altijd gedaan op een flightsimulator. Er wordt onder andere gekeken naar de vliegvaardigheid, snelheid van denken, verdeling van je aandacht, prestatie onder druk, communicatie, de leercurve. Het is daarom belangrijk de bijbehorende instructies voor de grading te leren. De instrumenten, motorinstellingen etc. moet je goed kennen.

Zodra je instructies goed kent, kan je de aandacht geven aan het eigenlijke ”vliegen”. Het is daarom belangrijk om je goed voor te bereiden op simulator, zodat de simulator niet helemaal vreemd meer is. Je hebt een grading voor een vliegopleiding of je krijgt een baan aangeboden bij een vliegmaatschappij, bereid je dan voor op één van onze flightsimulators. Wij hebben ruim 20 jaar ervaring in het voorbereiden van gradingen.